28/04/2014

VERVOLG

VERVOLG

Muziekblind... JA.

Afkeur voor opera en ballet... JA.

Maar niet kleurenblind, laat staan ongevoelig voor vorm, beweging en of geluiden. Ook de geuren zijn een opwindend gebeuren met herinneringen die terug gaan tot naar zijn jeugd.

De geur van moeder en vader Bravo. Ook de ‘stenen pijp’ rokende grootvader gezeten aan de Leuvense stoof en wachtend op een bol erwtensoep. Later de opwindende geuren van jonge, wilde vrouwen. Een van kop tot teen roodharige meid met een melkwitte huid ruikt anders dan een blonde stoot, of zwartharige zigeuner type. Om middernacht door een stad wandelen is een ander verhaal dan wanneer je om middernacht door een bos wandelt vol vreemde geluiden. Dat weet toch iedereen maar het krijgt pas zwaartekracht als het gezegd wordt of geschreven staat. De inhoud van het verhaal dat iemand je wilt vertellen is overwegend minder van belang als hoe hij/zij het vertelt. Luister naar de woorden die gebruikt worden om een zin te bouwen en de stilten tussendoor die de zwaartekracht bepalen van het hele verhaal. Het is dus van groot belang goed naar de persoon in kwestie te kijken. Bij reclame op tv kan je best de klank uitzetten zo kan je van de mooie beelden genieten zonder muziek of stem van iemand die je kaas, of koffie, of auto wil aansmeren. Het zelfde voor politieke uitzendingen vol beloften. Klank uit en kijken hoe ze het tv scherm proberen te kraken. De boodschap ligt in de beelden en niet in de woorden. De vorige eeuw was het de radio die de boodschap in de huiskamer bracht. Nee, niet de gesproken woorden waren de message maar wel de vibratie die een stem teweeg bracht.

07:44 Gepost door Oras | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.